Visie op onderwijs

Ik ben leerkracht geworden voor de kinderen. Niet omdat ik het zo ontzettend leuk vind om rekenen of begrijpend lezen te geven. Bij goed onderwijs staat het kind centraal. Ik zie mijn klas als een mooie tuin met verschillende planten en bloemen. Al die planten en bloemen hebben verschillende behoeften en komen op een andere manier tot bloei. Ik heb een christelijk perspectief op onderwijs. Ik onderwijs kinderen in het geloof en wil hen meegeven dat ze geliefd zijn door God, zoals in Mattheüs 19:14 wordt beschreven: 

'Toen zei Jezus: 'Laat die kinderen bij me komen. Houd ze niet tegen, want Gods nieuwe wereld is er juist voor hen' (Herziene Statenvertaling, Bijbel, 2010). 

De volgende zes kernpunten vormen de basis van mijn visie op onderwijs. 

Verbinding

Zoals al eerder beschreven geloof ik dat verbinding de basis is. Pas wanneer jij in verbinding staat met het kind, kan het kind gaan groeien (Brouwers, 2010). Ik vind het ontzettend belangrijk om constant aan die relatie te blijven werken.  


Krachtbronnen

Ieder mens heeft krachtbronnen (Cauffman & van Dijk, 2014). Deze krachtbronnen kan je uit jezelf halen of uit de context. Mijn streven is om kinderen in hun kracht te zetten en ze daarin te laten groeien. Ik vind het belangrijk om de nadruk te leggen op de positieve dingen die er al wél zijn. Want "wat je aandacht geeft groeit". Deze visie komt onder andere overeen met de theorie van oplossingsgericht werken. 

Ontwikkeling

Ik vind het belangrijk dat kinderen de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. Kinderen hebben hiervoor een rijke en veilige leeromgeving nodig. Ze moeten zich niet alleen mentaal en fysiek kunnen ontwikkelen, maar ook in hun talenten en identiteit. Om zo'n leeromgeving te bereiken moeten kinderen worden voorzien in de drie basisbehoeften: relatie, competentie en autonomie (Stevens, 2008).


Vertrouwen

Er is meerdere keren bewezen dat hoge verwachtingen een stimulans zijn voor betere prestaties (Lemov, 2010). Ook vanuit mijn christelijke overtuigingen vind ik dit belangrijk. Er staat namelijk in Psalm 8:6 "Toch hebt U hem weinig minder gemaakt dan de engelen en hem met eer en glorie gekroond" (Herziene Statenvertaling, Bijbel, 2010). Je mag kinderen zien als een 9. Soms ben je geneigd sommige kinderen als een 6 te zien of een 7. Maar we mogen vertrouwen in de kinderen hebben, want ze zijn door God geschapen.

Welzijn

Voor mij staat het welzijn van het kind centraal. Wanneer een kind lekker in zijn vel zit, komt hij beter tot ontwikkeling en leren. Dit heeft ook een positief effect op de leerresultaten (Boerefijn & Bergsma, 2014). Daarom vind ik het welbevinden van een kind belangrijker dan de leerresultaten.


Plezier

Leren is leuk! Ik vind het erg belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan. Wanneer kinderen plezier ervaren in leren, zijn ze intrinsiek gemotiveerd (Deci & Ryan, 2000).

Om tot deze kernpunten te komen heb je een leerkracht nodig die 100% zich inzet voor zijn klas. Leraarschap is geen makkelijk werk, maar zo cruciaal en waardevol. Om passend onderwijs te kunnen realiseren heeft een leerkracht de kennis van verschillende leerbehoeften en verschillende sociale culturele achtergronden nodig. Wanneer er een leerling in je klas zit met een andere afkomst, is het belangrijk om je hierin te verdiepen om tegemoet te komen aan zijn behoeften. Daarnaast moet een leerkracht kunnen differentiëren in zijn onderwijsaanbod en flexibel zijn. De leerkracht moet een positieve grondhouding hebben ten opzichte van zijn leerlingen. 

Een leerkracht kan niet in zijn eentje passend onderwijs bieden. Een goede samenwerking in het team is hierin essentieel. Net zoals wij kinderen in hun kracht moeten zetten, moet je dit ook doen met je collega's. Maak gebruik van de expertise van de mensen om je heen. Ook korte lijnen met de samenwerkingsverbanden van de school zijn belangrijk. 

Naast de samenwerking tussen collega's en de samenwerkingsverbanden is ouderbetrokkenheid ook van belang. Ouders zijn de deskundige ten opzichte van hun kind. Zij kennen de context van hun kind het beste. Het is daarom goed om deze deskundigheid in te zetten (Bolks, 2023).

Bibliografie

Bijbel Herziene Statenvertaling. (2010). Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap.

Boerefijn, J., & Bergsma, A. (2014). Gelukkig voor de klas. Amsterdam: Lannoo Campus. 

Bolks, T. (2023). Professioneel communiceren met ouders en kinderen. Meppel: Boom Uitgevers. 

Brouwers, H. (2010). Kiezen voor het jonge kind. Bussum: Coutinho. 

Cauffman, L., & van Dijk, D. J. (2014). De kracht van het gezonde verstand. In L. Cauffman, & D. J. van Dijk, Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs (3 ed., pp. 33-44). Amsterdam: Boom Uitgevers.

Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. In Contemporary Educational Psychology (Vol. 25, pp. 54–67). https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020

Lemov, D. (2010). Teach Like a Champion. Rotterdam: CED-groep.

Stevens, L. (2008). Overdenken en doen een pedagogische bijdrage aan adaptief onderwijs. Den Haag: Procesmanagement Primair Onderwijs.  


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin